03-08-2014 - Concertfotografie

Ik bezoek regelmatig popconcerten. Er gaat niets boven een avondje genieten van je favoriete band, zanger of zangeres. En het wordt nog leuker als je terplekke ook nog foto's kunt maken! Dat is overigens lang niet altijd toegestaan, vergewis je er dus op voorhand al van dat je foto's mag maken en let ook op eventuele beperkingen die gelden. Zo is het soms alleen toegestaan om tijdens de eerste twee of drie nummers van een concert foto's te maken. In andere gevallen mag je tijdens het hele concert foto's maken maar mag je alleen maar een mini-camera meenemen: (semi)professionele camera's met verwisselbare objectieven zijn dan taboe. Hou je in ieder geval altijd aan de regels: je avond is verpest als het uitdraait op ruzie met de bewaking en je camera wordt ingenomen!


F 1.8 - 1/200 Sec. - 50mm - ISO 1600
Kayak: Joost Vergoossen en Jan van Olffen


Ik vraag zelf altijd vooraf toestemming om te fotograferen. Vooral bij de kleinere zalen en de wat minder bekende bands krijg je die toestemming best wel vaak. Ik stuur vooraf een mailtje en als ik de bevestiging krijg dat ik foto's mag maken print ik die bevestiging uit en neem ik die mee. Altijd handig als je bij de ingang staat en iemand van de bewaking vind dat je camera niet mee mag! Krijg je geen toestemming: jammer dan. Ook handig: zorg voor visitekaartjes waar op staat dat je fotograaf bent (ook al ben je dan helemaal niet - althans niet beroepsmatig). Voor een paar euro kun je visitekaartjes laten drukken en het helpt altijd als je die kunt laten zien. Ook als je in het publiek staat en een plekje vooraan probeert te vinden helpen die visitekaartjes: medebezoekers zijn eerder bereid om ruimte voor je te maken als je visitekaartjes laat zien. Als je ze er dan ook nog op wijst dat ze via het websiteadres een paar foto's van het concert kunnen gaan downloaden dan vinden ze het ineens niet zo erg meer als je een paar keer voor ze langs loopt. Probeer dat overigens wel tot het uiterste te beperken: wees niet tot last. Als je beslist uit twee hoeken foto's wilt maken, ga dan niet steeds heen en weer lopen maar wacht bijvoorbeeld tot de pauze en zoek dan een ander plekje.


F1.8 - 1/160 Sec. - 50mm - ISO 2800
Kayak - Joost Vergoossen en Cindy Oudshoorn

Een concert fotograferen is best wel lastig. Het is er druk, je staat tussen de fans, en het licht is er vaak slecht, of in ieder geval sterk wisselend. Er wordt bijvoorbeeld tijdens een concert veel gebruik gemaakt van rood licht, en dat is nu juist een kleur die weinig contrast biedt. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met muzikanten die heen en weer lopen, springen, hun gitaar bewerken enzovoort. Je hebt dus een korte belichtingstijd nodig om al die beweging te bevriezen. En dat terwijl het weinige licht juist vraagt om een langere belichtingstijd. Hier is maar één oplossing voor: een lichtgevoelige lens met een groot diafragma van F 2,  F1,8 of, als je er het geld voor hebt, zelfs F 1.2. Voor een lichtgevoelige zoomlens betaal je een klein vermogen, daarom maak ik gebruik van een 50mm F1.8 vaste brandpunt lens. Natuurlijk: je hebt minder mogelijkheden als met een zoomlens maar je kunt in ieder geval nog foto's maken met sluitertijden van 1/160 of 1/200 seconde. Langer belichten dan 1/160 seconde is doorgaans geen optie (of je moet een pianist willen vastleggen die onbeweeglijk achter de piano zit). Zet je camera dus op sluitertijd voorkeuze (s) en stel deze in op 1/160 seconde.


F1.8 - 1/200 Sec. - 50mm - ISO 1600
Kayak - Edward Reekers


Verder kun je je ISO natuurlijk wat meer vrijheid geven. Met ISO 100 kom je er in de regel niet, stel je camera daarom zo in dat die de ISO zelf kan verhogen als dat nodig is. Met de moderne camera's van tegenwoordig kun je al gauw tot zo'n 3200 ISO zonder dat dit tot veel ruis in de foto leidt. Ik probeer altijd al een paar foto's te maken voordat het concert begint zodat ik een beetje kan peilen op welk diafragma ik uit kom. Vaak is dat het grootst mogelijke diafragma (in mijn geval F 1.8) en dat betekend dat de scherptediepte zeer gering is. Hou daar rekening mee!. Ik zet mijn camera ook vaak op de 'continu' stand: als ik dan de sluiter indruk maakt de camera achter elkaar door foto's. Onderwijl kan de camera steeds opnieuw scherpstellen. Achteraf kijk ik dan welke foto het beste is en gooi ik de rest uit de reeks weer weg.


F2 - 1/125 Sec. - 50mm - ISO 100
Queenmania

Het spreekt voor zich dat het gebruik van een flitser uit den boze is. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat de artiesten het niet zo fijn vinden als ze de hele tijd sterretjes zien door de flitsers. Zet je flitser dus uit!. Als het licht tijdens een concert erg wisselend is, probeer dan te letten op repeterende patronen. Vaak worden tijdens een nummer bepaalde muziekdelen herhaald en doet de belichting dat ook. Als je dus ziet dat er ergens in het nummer mooi licht op het podium valt, zorg en dan voor dat je er klaar voor bent als die muziekpassage weer wordt gespeeld. Het help dan natuurlijk wel als je de muziek kent...


F 1.8 - 1/125 Sec. - 50mm - ISO 800
Queenmania


Als je geen professionele camera mag meenemen naar een concert, maar wel een kleine camera, doe dat dan. Natuurlijk: je hebt minder mogelijkheden als met een spiegelreflex en je komt misschien thuis met met mindere foto's. Maar dat is dan altijd nog beter dan geen foto's. De onderstaande foto is gemaakt tijdens het concert van Peter Gabriel in de Ziggodome met een Nikon Coolpix S6300 pocketcamera. Best nog wel aardig.....



F4.6 - 1/125 Sec - 16mm - ISO 250


Tenslotte: Hou er rekening mee dat het percentage uitval groot is!. Ik schiet vele honderden foto's tijdens een concert en houdt daar in de regel maar enkele tientallen van over. En dan heb ik een hele goede avond! Er zijn er vaak maar een paar waar je echt blij mee bent......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten